søndag 30. juli 2017

Ny kjellertrapp


Trappa ned til kjelleren var mildt sagt råtten.

Et trinn hadde tidligere fått en provisorisk reparasjon,
og trinn nummer 2 var nå også råttent.

   
Ved nærmere ettersyn, så var egentlig hele trappa en katastrofe.

Heldig var jeg, for det eneste jeg trengte å kjøpe denne gangen var material til vangene.
Trinnene ble laget av terrassebord fra verandaen som tidligere ble revet .

Den gangen var et alternativ å dumpe alt på fyllinga,
men jeg ville å ta vare på dem.
I alle fall ei stund... og nå skulle noen av dem få et nytt liv.


En av de varmeste dagene i sommer ga oss utfordringer.
Dermed ble bordet flyttet i skyggen av bjørkene, og dagen var reddet.

Den gamle trappa kom også til nytte, den ble nå brukt som mal.

Jeg fikk beskjed om holde meg unna ei stund,
så det ikke skulle det bli krøll i tankerekkene av all skravlinga, kommentarer og spørsmål :)

Her blir det frest ut spor til trinnene,

og meislet ut for å tilpasse dem perfekt.


I mellomtiden pusset jeg trinnene ferdig.

Utenom det fungerte jeg mest som handlanger.

Etter som jeg forstår,
er visst det også en viktig oppgave. 



Trinnene settes på plass...

og vips så har jeg fått ei ny kjellertrapp :)

Eller det vil si;
Det med "vips" er en smule overdrevet.
Det var nok atskillig mye mer arbeid enn som så.

Her er trappa kommet på plass og nå kan HMS-sjefen bare komme å inspisere ;)

Det som er veldig interessant, er å lære hvordan ei trapp kan lages,
selv om jeg aldri kommer til å bygge noe så avansert sjøl.
Nysgjerrig må man jo være..

Etter så mye regn og kalde dager,  må vi ta godt vare på Godværsdagene  :)

Ingen kommentarer: