fredag 21. august 2015

Bordkledningen mot sørvest er skiftet.

Etter at det minste taket over vaskerommet ble skiftet og hevet i fjord høst (les her),
var det noe jobbing med veggen mot sør som nå måtte tas igjen.
 
Det var bare provisorisk spikret bordkledning opp mot taket før vinterstormene satte i gang.
På grunn av at bordkledningen måtte skiftes først,
ble heller ikke gesimsen satt opp før vinteren.
 
 ...men her måtte det først bæres både kantstein og skiferstein
som sønnen min tidligere hadde hatt på sitt tak..
 
 Bordkledningen hadde begynt å råtne nede mot bakken,
og overlegget mellom underliggere og overliggere var alt for lite.
Mest av alt var jeg spent på om det var fukt og råte i veggen.
Taket hadde tross alt stått å lekket over ei lang tid.
 
 Så nå var det bare å begynne å rive og kjøre på fyllinga igjen.

 
Det er interessant å se hva som skuler seg under fasaden.
 
Her har det vært et lite vindu som var fjernet igjen. 
En liten del av veggen besto av asfaltplater og papp,
mens resten var bare papp. 
 
Heldigvis var det helt tørt i veggen,
så isolasjonen fikk lov til å stå.
 
Det ble bare etterisolert enkelte steder.
 
 




 Etter all oppryddingen, som mitt arbeid stort sett består av,
måtte det spikres opp nye asfaltplater, papp og lekter.
 
Jeg prøvde meg litt på å spikre lekter,
 men fy så tungt det var.
Rydding, bæring og maling var nok en mer
overkommelige oppgave for meg.
Underliggerne fikk jeg malt et strøk
før overliggerne kom på plass.
 
Det har sannelig ikke vært enkelt
 å få malt denne sommeren.
Det har regnet og blåst mye.
 
Bordkledningen måtte jo også være tørr nok
 for overhode å kunne starte med arbeidet.
 
3 strøk med maling på veggen og gesimsen
ble det etter mye venting og tilpassing.
 
 
 
 
 Sluttresultatet ble helt supert.
..og for dem som er mest observant, så henger det nå gardiner i vinduet til vaskerommet..
Disse har tanta mi fra Bergen heklet til meg.
Er de ikke flotte :)
 


Ingen kommentarer: