fredag 1. november 2013

Ikke farlig så lenge taket er tett..

Ikke helt sjeldent man hører uttrykket; Ikke farlig at det regner så lenge taket er tett..

Må si at det ikke har vært standaruttrykket mitt siden i sommer.

Taket på huset kan deles inn i fem enheter.
Målet er å få skiftet hele taket i løpet av neste år.

Lekkasjen var på den enheten som er over soverommet.

Nå må jeg få skryte litt av meg selv;  jeg har nemlig vært helt oppe på taket.
Huset er ikke høyt og taket er heller ikke bratt,
men høydeskrekk er høydeskrekk.

Jeg var helt oppe på mønet.
Fikk tatt noen bilder og brukt skrudrillen en liten stund.
Helt til den var fri for strøm..
...og det tok ikke så lang tid det.
Fruen hadde nemlig ikke fått til å ladde batteriet slik det skulle gjøres:)
men man lærer stadig ;)


Starten på arbeidet. 

Det var skrudd inn skruer tett i tett.
Til og med vanlige treskruer var brukt. 
Ikke hadde skruene truffet der di skulle være overalt heller. 


Sløyflekter manglet og spikrene hadde heller ikke truffet taksperrene overalt.
Graden på taket var lappet og lappet og lappet i flere omganger.
Det var alt for lite overlegg på gradrennene.
+++


Snekkern var litt overgitt.

Etter hvert begynner det nye taket å komme på plass,
og denne gangen blir jobben fagmessig riktig utført.

Været varierte noe veldig,
En dag med godvær gjorde det mulig å rive taket og legge på duken,
før regnet kom atter en gang.
Skal si vi med god grunn kunne være fornøyde da,
og taket holdt til og med helt tett med bare duken på.



Et forsøk på å illustrere vinden.



En flott høstdag for takarbeid
Frost og rim er ikke så morsomt.
     

Et vakkert skue utover fjorden da arbeidet til slutt var ferdig, og vinteren bare kunne komme..

..og det gjorde den faktisk dagen etterpå...

Det var i grevens tid å få skiftet taket nå.
Mitt ansvar under dette prosjektet har vært å rydde og være håndlanger.
Det er faktisk morsomt å lære litt om snekring også :)
Ikke minst har jeg fått erfare hvor mye arbeid det egentlig er med takarbeid.
....og nå.....er det fire enheter igjen....




1 kommentar:

Sivic sa...

Veldig greit med tett tak :)
Du er tøff som klatrer opp på taket når du har høydeskrekk!
Her er vi igang med å legge kloakkrør, det vil si, mannen og sønnen jobber med det. Jeg bare titter ut av vinduet av og til :)
Flotte bilder du har tatt! Her har vi hatt litt rim om natta, men ikke snø enda.