torsdag 3. oktober 2013

Dreneringa og grunnmuren bare måtte repareres

Så var prosjektet grunnmur satt i gang.
Etter en ekstremvinter med tele, plutselig mildvær og regn dukket problemene med grunnmur opp.
Vannet rant mot hovedinngangen, inn mot hjørnet under trappa og ned i kjelleren,
 gjennom en sprekk under kjellervinduet.
Dette måtte bare utbedres så snart som mulig.
Siden jeg likevel måtte bestille graving, fikk jeg gravd opp hele veggen på forsiden,
rundt utbygget til entreen og ved kjellernedgangen.
Utbygget over trappa ble revet og trappa måtte fjernes.

Her dukket dreneringa opp.
Siden den lå under kjellernedgangen måtte vi tenke oss at den nye dreneringa måtte kobles her.


Grunnmuren måtte pusses og sprekkene ble tettet.


 Taknedløpene ble lagt i eget rør, og jeg fikk laget spylerør til dreneringa.
Nedløpet fra garasjen ble nå også koblet til det samme røret.
Det ble satt opp Platon, Styrofoam (isolasjonsplater) og fylt på med singel i grøfta.

Greit å ha en garasje til lagringsplass
 mens vi ventet på at gravemaskinen skulle komme tilbake igjen.

Jeg passet på å få enda et taknedløp koblet til avløpet.
Da graveren var klar fylte han opp med mer singel og masse igjen.
Det ble hele 2 lastebil-lass med masse til overs som måtte kjøres vekk.

Her er et eksempel på den gamle dreneringa.
Den var helt tett.

 

Kjellervinduet under trappa ble fjernet og erstattet med ventiler.
Dermed fikk maskinføreren laget det fallet fra veggen som var nødvendig.
Da måtte også et trappetrinn kuttes av.
Den store flate steinen dukket opp under graving i hagen for et par år siden.


Jeg liker ikke så godt å vise frem halvferdige prosjekter i bloggen min,
men da trappa var på plass igjen måtte jeg jo markere det her :)
Målet er å få orden på inngangspartiet neste sommer.


Dreneringa fikk jeg testet da det regnet ganske så tett.
Tok hageslangen og satte på ekstra godt vanntrykk i spylerøret som var montert.
Det kom en stråle med vann ut av avløpet,
men etter å ha staket et godt stykke oppover i røret så fosset vannet ut.

Da kan man vel si at jobben har vært vellykket:)

Godt å kunne ty til en nydelig utsikt når det er kaos rundt veggene.



1 kommentar:

Sivic sa...

Ja dere har hatt litt av et arbeid forstår jeg, men så deilig når det er gjort!
Her skal vi grave kloakk, har septikktank nå, men de har laget ny sykkelsti like ved oss og kommunen la ned kloakkrør som alle må koble seg til.
Utrolig flott naturbilde, nesten til å drømme seg bort i :)
Ønsker deg ei fin helg, klem