onsdag 12. oktober 2011

Sommerfuglpuppe

I sommer oppdaget jeg en sommerfuglpuppe i steinrøysa ved hytta vår.
Jeg tok puppen inn, la den i et glass og satte den på badet
for å kunne observere forandringer så tidlig som mulig.

En gartner har tidligere fortalt meg at de fleste larvene vi finner
 i hagene våre er svermere og i flestes øyne litt kjedelige.

Derfor var jeg ekstra glad da en sommerfugl viste seg fram for meg.

Det er først nå jeg har klart å finne ut at dette er en neslesommerfugl.

Det må være nestler i nærområdet for at den skal klare seg,
og det har vi antakelig ved hytta.

Dette er den eneste sommerfuglen som overvintrer som voksent individ i Norge.
Derfor kan vi være heldige å oppdage den tidlig tidlig en vårdag.


Sommerfuglen hadde allerede kommer ut av puppen sin da jeg oppdaget den.


Så snart som mulig satte jeg den ut for at den skulle få tørke under normale forhold.


Siden jeg satte sommerfuglen ut i gresset for å tørke, ble det vanskelig
 å fotografere den som ferdig tørket.

Derfor har jeg i tillegg lagt til ei tegning av den.

Nå har gradestokken krøpet undet 0 grader og det sludder.
Overlever denne i vinter-Norge, så må vel vi også klare det ;))



1 kommentar:

Unknown sa...

Det lignet veldig på tegningen din, så det er nok rett navn :)